Opskrift på grøntsagsjuice


Vi ved alle, at det er vigtigt af få frugt og grønt i rigelige mængder for at holde os sunde og raske, men for nogle kan det godt være en udfordring at nå op på de 600 g. om dagen, som Fødevarestyrelsen anbefaler. Mit råd er klart - hvis du ikke er så vild med at spise grøntsager i store mængder, så DRIK dem (og hvis du er vild med grøntsager i alle afskygninger, så drik dem også).  Når vi presser frugter og grøntsager, producerer vi flydende livskraft. Ingredienserne i friskpresset juice og smoothies er hverken kogt, stegt eller på anden måde ødelagt - de er fulde af levende næringsstoffer, og levende mad får os til at føle os i live. Kroppen bliver forsynet med masser af vitaminer, mineraler, enzymer, klorofyl etc. og alle disse næringsstoffer styrker immunforsvaret og beskytter mod mange sygdomme.

Sundhedsmæssigt er det selvfølgelig mest optimalt, hvis juice eller smoothies overvejende består af grøntsager, da frugt indeholder omkring 40% sukker, og grøntsager kun indeholder omkring 2% sukker, men tilsætning af en smule frugt får i hvert fald mine smagsløg til at danse mere end ren grøntsagsjuice, så juicen bliver med tilsat frugt til himmelsk kram for ganen, samtidig med at den er meget helsebringende og i den grad styrker krop og sind.

Her kommer opskriften på en af mine favoritjuicer:

 
4-5 mellemstore gulerødder

2-3 cm. ingefær (m. skræl)

½ citron m. skræl (kan udelades)

2 æbler (kan udskiftes med appelsin eller ananas)

Is og 2 spsk. kvalitetsolie

 

Pres alle ingredienser i en juicemaskine. Tilføj is og olie

(fedtsyrerne er vigtige for hormonbalance, nervesystem, immunforsvar, optagelse af fedtopløselige vitaminer, hjernefunktion og ikke mindst humøret)

Få mere inspiration hos Danmarks førende juicemester Mads Bo, som har ”det sorte bælte i juice” www.highonlife.dk
 
 
 
 
Bodykram v. Susanne Mohr Thomsen | CVR: 33322186 | Gødvad Bygade 12, 8600 Silkeborg  | Tlf.: 32 20 80 00 | susanne@bodykram.dk